Płyny eksploatacyjne

Chłodzą, smarują i poruszają mechanizmy istotne dla prawidłowego działania każdego samochodu. Nie zawsze o nich pamiętamy, a przecież w większości wypadków ich regularna kontrola jest niezwykle prosta i zajmuje kilka minut.

OLEJ – NIE TYLKO SILNIKOWY

Skrzynie biegów oraz mechanizmy różnicowe w samochodach z napędem na tył lub obu osi, także smarowane są olejami. Chociaż w ich przypadku trudno samodzielnie skontrolować stan oleju przekładniowego, to nie można zapominać o ich wymianie.

PŁYN CHŁODZĄCY

Płyn pracujący w układzie chłodzenia to drugi najważniejszy płyn ustrojowy samochodu zaraz za olejem silnikowym. Odpowiada za chłodzenie silnika, a dokładniej mówiąc za utrzymywanie prawidłowej temperatury pracy. Odbiera nadmiar ciepła z silnika i oddaje je w chłodnicy przez cały czas krążąc w układzie. Płyny chłodzące mogą różnić się składem chemicznym. Jeśli nie wiemy który rodzaj został zastosowany w naszym aucie z pomocą przyjdzie jego kolor.
Płyn chłodniczy poza wysoką temperaturą krzepnięcia ma także inne bardzo ważne właściwości, na przykład przeciwkorozyjne. Należy regularnie sprawdzać czy nie stracił swoich właściwości i czy nie jest konieczna jego wymiana. Zaniedbanie tej kwestii może narażać nas na spore koszty, związane z wymianą: pompy wodnej, uszczelki głowicy czy samej chłodnicy.

PŁYN HAMULCOWY

Głównym zadaniem Płynu hamulcowego jest przenoszenie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe. Obieg zamknięty, w którym krąży płyn hamulcowy jest nagrzewany do bardzo wysokich temperatur, dlatego też płyn ten ma wysoką temperaturą wrzenia. Oprócz wysokiej temperatury wrzenia płyn hamulcowy charakteryzuje się właściwościami higroskopijnymi. Im więcej wody płyn pochłonie tym bardziej zmienią się jego parametry, co prowadzi do znacznego zmniejszenia skuteczności hamowania.
Są trzy podstawowe płyny oznaczone DOT3, DOT4 i DOT5. O tym, który z nich jest zastosowany w naszym samochodzie dowiemy się z napisu na nakrętce zbiorniczka wyrównawczego.

PŁYN UKŁADU WSPOMAGANIA

Na rynku pozostało niewiele nowych samochodów, w których znajdziemy jeszcze układy hydrauliczne. Ale na rynku używanych jeszcze przez wiele lat klasyczne wspomaganie kierownicy będzie dominować.
Płyn w układzie wspomagania pracuje pod ciśnieniem, do tego w wyniku nieszczelności i warunków eksploatacyjnych dochodzi do jego zanieczyszczenia. Z czasem może zwiększyć się jego tendencja do pienienia się. To z kolei może doprowadzić do awarii pompy wspomagania, co zazwyczaj poprzedzane jest jej głośną pracą. Z tego względu warto przestrzegać zaleceń producenta i regularnie dokonywać jego wymiany.

CZYNNIK KLIMATYZACJI

Płyn krążący w przewodach klimatyzacji jest kluczowy dla prawidłowego działania układu. Każdy ubytek szybko da się odczuć poprzez zmniejszenie wydajności.
Płyn do spryskiwaczy
Ten płyn eksploatacyjny nie jest istotny dla działania samochodu, ani jego sprawności. Za to dba o widoczność, przez co jest istotny dla naszego bezpieczeństwa. Jego uzupełnianie jest proste, a w przeciwieństwie do innych płynów i olejów, można go dowolnie mieszać.
Na rynku dostępne są płyny podzielone sezonowo: letnie, zimowe, a ostatnio także wiosenno-jesienne. Różnią się temperaturą krystalizacji, czyli minimalną temperaturą otoczenia, przy jakiej płyn jest zdatny do użycia.

PODSUMOWANIE

Podsumowując kwestię płynów eksploatacyjnych wyróżniamy: olej silnikowy, płyn hamulcowy, płyn chłodniczy, płyn w skrzyni biegów, płyn w systemie wspomagania kierownicy i płyn do spryskiwaczy. Kontrola poziomu wszystkich rodzajów płynu jest niezwykle istotna, jak również ich uzupełnianie i wymiana. Konieczne jest dostosowanie częstotliwości wymiany danych płynów do sposobu eksploatacji samochodu i do jego modelu. Pomimo, że wymiana i kontrola niektórych płynów eksploatacyjnych jest możliwa do wykonania samemu, zaleca się jednak zlecanie tego fachowcom, w celu uniknięcia uszkodzeń elementów samochodu, a także pewności prawidłowej oceny jakości płynu. Oczywiście nie odnosi się to do wymiany płynu do spryskiwaczy, którą każdy jest w stanie przeprowadzać sam.

FENIX – NAPĘDZAMY PRZEMYSŁ
Dlatego oferujemy tylko najlepsze środki smarne i oleje silnikowe. To jednak nie wszystko – bazując na 18-letnim doświadczeniu, doradzamy klientom w wyborze najlepszego oleju.